Atlantica

seglarskolan2013

På 70-talet insåg Kjell Wollter att det behövdes en ny skuta till seglarskolans verksamhet. Men tillgången på friska gamla skutor var begränsad. Förslaget om att en ny kutter skulle byggas hade kommit på tal ett antal gånger men det var först när Gratitude vann Tall Ships Races 1978 som tiden var mogen för att starta ett sådant projekt. År 1979 togs beslutet att en ny kutter skulle byggas åt Seglarskolans vägnar.

Ett omfattande projekteringsarbete drog igång, i huvudsak av Seglarskolans eget folk. Parallellt arbetade man hårt för att samla in de nödvändiga pengarna. Inte helt utan problem lyckades man tillslut få in tillräckligt med sponsorer och offerter för att kunna sätta igång arbetet. Den avgörande finansieringen kom från försäkringsbolaget Atlantica, vilket därav också kom att bli skutans namn. Tanken var till en början att skrovet skulle byggas i stål. Men ett sådant udda bygge var inga svenska varv intresserade av.

Seglarskolan hade sedan länge använt sig av Karstensens Skibsvaerft i Skagen, Danmark, för reparationer av de andra fartygen. Därifrån lämnades nu en fördelaktig offert för ett bygge av en träskuta och ordern gick dit. Ole Knude Jensen måttade 1979 upp Gratitude och utgick från dessa därefter till ritningarna av det som skulle bli Atlantica.

Atlantica sjösattes 2 Maj 1981, då hade redan över 7 000 arbetstimmar gått åt för arbetet. Fram tills då hade arbetet utförts av de danska timmermännen på Karstensens varv. Väl i vattnet återstod arbetet att rigga fartyget, något som sköttes av seglarskolans eget folk.

Fakta om Atlantica

  • Längd över allt: 26.2 m
  • Vattenlinje: 23.6 m
  • Bredd: 6.5 m
  • Djupgående: 3.2 m
  • Deplacement: 134 ton
  • Segelyta: 540 m²
  • Maskineffekt: 149 kW
  • Antal kojer: 32
  • Antal ungdomselever: 24
  • Max antal gäster vid uthyrning: 28
  • Byggd: 1981 (Skagen)
  • Till Seglarskolan: 1981
  • Anropssignal: SKGM
  • MMSI: 265599950

En blåsig och ilsken lördag i Oktober 1981 seglades Atlantica hem till Sverige. Med revade segel korsade hon utan problem Kattegatt i hela 10 knop och seglarskolan var mycket nöjda sin nya kutter. Elever seglade på skutan första gången år 1982. Ordet Atlantica står för oförvägenhet och kraft, något som hon många gånger har bevisat.